- Totstandkoming reisovereenkomst
1.1. De reisovereenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod van Fotoreisspecialist door de reiziger. Dit kan alleen via het boekingsformulier op de website van Fotoreisspecialist. De dag waarop de persoonsgegevens (naam, adres, woonplaats én geboortedatum) worden doorgegeven geldt als de dag van aanmelding. De reiziger ontvangt een schriftelijke bevestiging van de reisovereenkomst, tevens factuur. Zodra er via de website is geboekt is de aanmelding definitief en kan er niet meer kosteloos worden geannuleerd. Dit geldt ook wanneer de reiziger nog niet gefactureerd is.
1.2. Het aanbod is vrijblijvend en kan in voorkomende gevallen door Fotoreisspecialist worden herroepen. Herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 kantooruren na aanvaarding te gebeuren en met opgaaf van redenen.
1.3. De inhoud van het reisaanbod wordt bepaald door de gegevens, zoals deze door Fotoreisspecialist zijn gepubliceerd. Afwijkingen van het gepubliceerde maken alleen deel uit van de reisovereenkomst, nadat deze schriftelijk door Fotoreisspecialist zijn bevestigd.
1.4. Een reiziger die namens (een) andere reiziger(s) een reisovereenkomst aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die daaruit voortvloeien. De andere(n) zijn (is) ieder voor hun (zijn/haar) eigen deel aansprakelijk.
1.5. Met opgegeven voorkeuren met betrekking tot te leveren diensten zal zoveel als mogelijk rekening worden gehouden, maar hier kunnen, ondanks eventuele vermelding op boekingsformulieren, geen rechten aan worden ontleend. - Betaling
2.1. Bij totstandkoming van de reisovereenkomst bij een reis dient de reiziger een aanbetaling van 20% van de reissom te voldoen, alsmede de reserveringskosten, binnen 7 werkdagen na ontvangst van de factuur. In sommige gevallen kan de aanbetaling hoger zijn dan 20% van de reissom, bijvoorbeeld wanneer er een hogere aanbetaling nodig is aan een derde partij.
2.2. Het restant van de reissom dient uiterlijk 56 dagen voor vertrek te worden voldaan. Indien de reisovereenkomst binnen 56 dagen vóór de aanvangsdatum van de reis tot stand komt, moet terstond de volledige reissom worden voldaan. In sommige gevallen kan de uiterlijke betalingsdatum van het restant van de reissom eerder zijn dan 56 dagen, bijvoorbeeld wanneer de restantbetaling aan een derde partij eerder moet worden voldaan.
2.3. Niet tijdige betaling kan, na sommatie, leiden tot onmiddellijke opzegging van de reisovereenkomst door Fotoreisspecialist, die wel het recht heeft om de daarvoor verschuldigde annuleringskosten in rekening te brengen en te verrekenen met het reeds betaalde gedeelte van de reissom.
2.4. Bij totstandkoming van de overeenkomst bij een eendaags of meerdaagse workshop dient de deelnemer het volledige bedrag binnen 7 werkdagen na ontvangst van de factuur te voldoen. - Reissom
3.1. De gepubliceerde reissommen gelden, tenzij anders vermeld, per persoon en omvatten de diensten en voorzieningen zoals deze in de publicaties van Fotoreisspecialist zijn omschreven.
3.2. De gepubliceerde reissom is gebaseerd op prijzen, geldkoersen, heffingen en belastingen, zoals deze Fotoreisspecialist bekend waren op het moment van het in druk geven van de publicatie.
3.3. Zolang de volledige reissom nog niet is voldaan, heeft Fotoreisspecialist het recht om met opgaaf van redenen de reissom te verhogen in verband met toepasselijke wisselkoersen en verschuldigde heffingen en belastingen.
3.4. De reiziger mag de in het vorige lid genoemde reissomverhoging binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling van de verhoging afwijzen. Fotoreisspecialist heeft dan het recht de overeenkomst op te zeggen. Hij moet –op straffe van verval- binnen 7 werkdagen na ontvangst door de reiziger van de mededeling over de verhoging van dit recht gebruik maken. Alsdan heeft de reiziger recht op kwijtschelding of onmiddellijke restitutie van reeds betaalde reissom-gelden. - Reisduur
4.1. De in publicaties van Fotoreisspecialist vermelde reisduur staat aangegeven in hele dagen, waarbij de dag van vertrek en aankomst als hele dagen worden geteld. - Reisbescheiden en reisdocumenten
5.1. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich dragen van alle eventueel vereiste geldige reisbescheiden en reisdocumenten, zoals bijvoorbeeld vliegtickets, rijbewijs, groene kaart en paspoort.
5.2. Fotoreisspecialist is niet aansprakelijk wanneer de reiziger niet aan de reis of onderdelen daarvan kan deelnemen als gevolg van tekortkomingen in zijn reisdocumenten.
5.3. Tenzij anders aangegeven worden de reisbescheiden uiterlijk 10 dagen voor vertrek aan de reiziger toegezonden. De reiziger die niet tijdig de noodzakelijke reisbescheiden heeft ontvangen, dient dit terstond te melden. - Wijzigingen door de reiziger
6.1. Na totstandkoming van de reisovereenkomst kan de reiziger tot 28 dagen voor vertrek wijziging daarvan verzoeken. Indien dit verzoek niet het karakter van een annulering heeft en indien de bij de reisuitvoering betrokken dienstverleners het verzoek inwilligen, zal het verzoek worden ingewilligd en schriftelijk worden bevestigd.
6.2. Bij wijzigingen door de reiziger is deze gehouden de gewijzigde reissom, alsmede de wijzigingskosten en eventuele communicatiekosten te voldoen. - In-de-plaats stelling
7.1. Tijdig voor de aanvang van de reis kan de reiziger zich laten vervangen door een ander, mits:
a. de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden
b. de bij de uitvoering betrokken dienstverleners zich niet verzetten tegen in-de-plaats stelling
c. het verzoek schriftelijk en uiterlijk 7 dagen voor vertrek wordt ingediend.
7.2. De reiziger en de voor de reiziger in-de-plaats gestelde persoon zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover Fotoreisspecialist voor betaling van het op het moment van de in-de-plaats stelling ten name van de reiziger nog verschuldigde deel van de reissom en de eventuele extra kosten van de vervanging. - Annulering door de reiziger
8.1. Een annulering van de reisovereenkomst dient per mail bevestigd te worden. De datum van de mail geldt als meldingsdatum van de annulering.
8.2. Wanneer een reisovereenkomst wordt geannuleerd, zijn voor iedere reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:
a. tot 56 dagen vóór vertrek 20% van de reissom
b. vanaf 56 dagen tot 42 dagen vóór vertrek 40% van de reissom
c. vanaf 42 dagen tot 28 dagen vóór vertrek 60% van de reissom
d. vanaf 28 dagen tot 14 dagen vóór vertrek 80% van de reissom
e. vanaf 14 dagen vóór vertrek of later 100% van de reissom
8.3. Bij een annulering van een aanvullend geboekt pakket (of deel daarvan) op de oorspronkelijke groepsreis, zoals bijvoorbeeld extra overnachtingen, autohuur, transfers en vluchten, zijn de annuleringskosten verschuldigd van 100% van de reissom (of 100% van de los geannuleerde onderdelen).
8.4. Bij expeditiecruises zijn er afwijkende annuleringsvoorwaarden. Naast eventueel verschuldigde reserveringskosten zijn er voor iedere reiziger de volgende annuleringskosten verschuldigd:
a. tot 120 dagen vóór vertrek 20% van de reissom + eventuele kosten voor de vlucht
b. vanaf 120 dagen tot 90 dagen vóór vertrek 50% van de reissom + eventuele kosten voor de vlucht
c. vanaf 90 dagen vóór vertrek of later 100% van de reissom
8.5. Fotoreisspecialist heeft het recht om groepsreizen te annuleren tot uiterlijk 21 dagen vóór vertrek. Dit wanneer het minimaal aantal deelnemers voor de reis, zoals gepubliceerd op onze website, niet bereikt is. Vanzelfsprekend worden in deze gevallen de reeds gemaakte betalingen volledig teruggestort. - Wijziging, eventueel gevolgd door opzegging door Fotoreisspecialist
9.1. De reisorganisator heeft het recht de overeengekomen dienstverlening op één of meer wezenlijke punten te wijzigen wegens gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden worden omstandigheden verstaan, die van zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van de reisorganisator aan de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.
9.2. De reiziger zal zo spoedig mogelijk in kennis worden gesteld van de in artikel 9.1. genoemde wijzigingen in de reisovereenkomst en de omstandigheden.
9.3. De reiziger heeft bij het voordoen van de in artikel 9.1. genoemde wijzigingen het recht de wijziging(en) af te wijzen. In dat geval heeft hij, indien mogelijk, recht op een gelijkwaardige reis.
9.4. Fotoreisspecialist mag de overeenkomst ook op een niet wezenlijk punt wijzigen wegens gewichtige omstandigheden. In dat geval kan de reiziger de wijziging slechts afwijzen indien deze hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.
9.5. Gewichtige omstandigheden kunnen er toe leiden dat Fotoreisspecialist genoodzaakt is het zorgvuldig samengestelde programma te wijzigen. Aan de omschrijving in het programma kunnen geen rechten worden ontleend. - Aansprakelijkheid van Fotoreisspecialist
10.1. Fotoreisspecialist is aansprakelijk voor de goede uitvoering van de uit de reisovereenkomst voortvloeiende verplichtingen.
10.2. Fotoreisspecialist en eventuele betrokken dienstverlener(s) zijn niet aansprakelijk voor schade of een tekortkoming in de uitvoering van de reisovereenkomst, indien de schade of tekortkoming:
a. is toe te rekenen aan de reiziger
b. een gevolg zijn van handelingen en/of invloeden van niet direct bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken derden
c. een gevolg zijn van overmacht als bedoeld in lid 3 van dit artikel.
10.3. Onder overmacht worden abnormale en onvoorzienbare omstandigheden verstaan, die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks eventuele voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
10.4. Fotoreisspecialist aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade waarvoor reis- en/of annuleringsverzekeringen dekking plegen te geven, tenzij de schade te wijten is aan grove schuld of opzet van Fotoreisspecialist.
10.5. In geval Fotoreisspecialist aansprakelijk kan worden gehouden voor derving van reisgenot of voor schade die de reiziger lijdt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, bedraagt de vergoeding nooit meer dan éénmaal de reissom. - Verplichtingen van de reiziger
11.1. De reiziger is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van Fotoreisspecialist of dienstverlener(s) ter bevordering van een goede uitvoering van de reis. De reiziger(s) is (zijn) aansprakelijk voor schade en/of kosten, veroorzaakt door het niet nakomen van deze verplichting.
11.2. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het transport naar de startlocatie van de fotoreis zoals aangegeven in de reisdocumenten van Fotoreisspecialist. Fotoreisspecialist behoudt zicht het recht bij niet tijdige aankomst op de startlocatie de fotoreis te starten.
11.3. Roken is niet toegestaan tijdens alle fotoreizen van Fotoreisspecialist gedurende het transport en verblijf. - Klachten
12.1. Eventuele klachten, die het niveau van een enkele op- of aanmerking overschrijden, dienen zo spoedig mogelijk en liefst ook schriftelijk ter plaatse te worden gemeld bij de betrokken dienstverlener, zodat deze een passende oplossing kan treffen. Indien de klacht niet binnen redelijke termijn wordt opgelost en overduidelijk afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis, dient de reiziger onverwijld contact op te nemen met Fotoreisspecialist (communicatiekosten worden vergoed, tenzij blijkt dat deze redelijkerwijze niet hadden hoeven worden gemaakt of dat de klacht ongegrond is).
12.2. Als de klacht ook dan nog niet naar tevredenheid is of kan worden afgehandeld, kan de reiziger uiterlijk binnen een maand na terugkeer in Nederland de klacht schriftelijk en met redenen omkleed indienen bij Fotoreisspecialist.
Als een klacht binnen drie maanden na indiening niet is opgelost of de reiziger niet akkoord gaat met de oplossing, kan de reiziger zich desgewenst tot uiterlijk een jaar na afloop van de reis wenden tot de bevoegde rechter.
12.3. Op de reisovereenkomst en alle daaruit voortvloeiende verplichtingen is Nederlands recht van toepassing. - Drukfouten
Kennelijke fouten en vergissingen in een publicatie binden Fotoreisspecialist niet.